Σχετικά

Εισαγωγή

Στην αρχαία Ελλάδα η φιλοξενία [φιλώ (=αγαπώ) + ξένος] θεωρούνταν πράξη αρετής. Ο Ξένιος Δίας, θεός της φιλοξενίας, προστάτευε τους ξένους. Η φιλοξενία, η προστασία και η φροντίδα των ξένων θεωρούνταν ιερό καθήκον, ενώ η κακομεταχείριση των ξένων λογιζόταν ως αμάρτημα. Με τη φιλοξενία, κοινωνικές και ταξικές διαφορές έμοιαζαν να εξαλείφονται, καθώς πλούσιοι και φτωχοί, ευγενείς και άνθρωποι του λαού είχαν κοινό δικαίωμα σ’ αυτήν.

Με την έννοια αυτή, η υποδοχή των προσφύγων στην Ελλάδα του σήμερα είναι απλά η συνέχιση αυτής της μακραίωνης παράδοσης. Ακολουθώντας το αρχαίο νήμα δημιουργήθηκε το πρόγραμμα ΚΑ2 «Διαχείριση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών μέσω της ανάπτυξης των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών πλαισίων για παιδιά και ενήλικες».

Η ομάδα στόχος/ αναφοράς στο έργο είναι οι νεοαφιχθέντες πρόσφυγες στη Βόρεια Ελλάδα. Ο παρόν Οδηγός Καλωσορίσματος (Υποδοχής) απευθύνεται σε παιδιά σχολικής ηλικίας 6-15 χρονών με στόχο τη γνωριμία τους με τον προσωρινό τόπο κατοικίας τους. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας με τους γονείς ή κηδεμόνες τους ή/και με εκπαιδευτικούς στα κέντρα φιλοξενίας μπορούν να περιηγηθούν στην πόλη και να επισκεφτούν ιστορικούς χώρους, να βρουν και να γνωρίσουν σύγχρονα, καθημερινά χρήσιμα καταστήματα/κτήρια και να ρίξουν μια ματιά σε ένα σχολείο.

Η δομή του Οδηγού στηρίζεται στις αρχές γραμματισμού σε μια δεύτερη ή ξένη γλώσσα. Οι πληροφορίες παρουσιάζονται με γραπτό κείμενο, με εικόνα και ήχο προσφέροντας αυξημένες ευκαιρίες ταύτισης σημαίνοντος και σημαινόμενου. Έγινε προσπάθεια, όπου ήταν δυνατόν, να συνδεθεί ο πολιτισμός προέλευσης (με χώρα παράδειγμα τη Συρία) με τον πολιτισμό υποδοχής. Το γραπτό κείμενο-λεζάντα κάτω από κάθε εικόνα είναι λιγόλογο όταν απευθύνεται σε παιδιά μικρότερης ηλικίας και λίγο μεγαλύτερο για τα μεγαλύτερα παιδιά. Τέλος, προτείνονται διαδικτυακοί τόποι για περισσότερες πληροφορίες για τις περισσότερες καταχωρήσεις. Ο Οδηγός απευθύνεται στα παιδιά με τη διαμεσολάβηση ενηλίκων. Ωστόσο, ακόμη και σε περίπτωση που τα παιδιά επιχειρήσουν να εξερευνήσουν μόνα τους τον Οδηγό, μπορούν να το κάνουν μέσα από μια διαγλωσσική, πολυτροπική και διαπολιτισμική περιήγηση.

Ο Οδηγός Καλωσορίσματος επιδιώκει να προσφέρει μια φιλόξενη και φιλική πρώτη γνωριμία με τη Θεσσαλονίκη (με την πόλη να λειτουργεί ως παράδειγμα για κάθε πόλη) και παράλληλα να αποτελέσει τη γέφυρα για την ευαισθητοποίηση και μύηση των παιδιών στην ελληνική κουλτούρα και γλώσσα.

Συντελεστές δημιουργίας του «Οδηγού Καλωσορίσματος»

Σχεδιασμός, παραγωγή και αξιοποίηση ερευνητικού προγράμματος από Μέλη  του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών στην Εκπαίδευση, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ:

  • Χριστοδούλα Μητακίδου, Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ, ΑΠΘ
  • Ευαγγελία Τρέσσου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ, ΑΠΘ
  • Μάρθα Ιωαννίδου, Λέκτορας ΠΤΔΕ, ΑΠΘ

Παραγωγή επιπρόσθετου Εκπαιδευτικού Υλικού:

  • Θέκλα Μιχάλογλου, Εκπαιδευτικός ΠΕ70
  • Ελένη Ξεφτέρη, Εκπαιδευτικός ΠΕ70

Ιδιαίτερες ευχαριστίες για την συμβολή τους στη δημιουργία του Οδηγού Υποδοχής στους:

  • Αναστάσιο Παπά, εκπαιδευτικό ΠΕ70, 92ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
  • Ελένη Μπούσια, εκπαιδευτικό ΠΕ70, 1ο Δημοτικό Σχολείο Νεάπολης
  • Παναγιώτη Σομουνούδη, μαθητή της Ε’ Δημοτικού, 92ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
  • Μαρία Κοκκινίδου, μαθήτρια της Ε’ Δημοτικού, 92ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
  • Άννα-Βιλελμίνη Βαλσαμή-Τριανταφύλλου, μαθήτρια της Ε’ Δημοτικού, 92ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
  • Αλβανό-Ράλλη Λευτέρη, μαθητή της Ε’ Δημοτικού, 92ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης

Ηλεκτρονική πλατφόρμα- Σχεδιασμός και λειτουργία: www.mediasuite.gr